söndag 18 augusti 2013

Akne, finne, pormask...

Jag har fått något vad jag tror hormonellt utbrott i ansiktet, eller så kan det bero på att jag fuskat med maten. Vad vet jag men jag har 3 stooora bazumbas i ansiktet, även fått utslag på armarna så nej jag ser inte speciellt kul ut just nu! I och med detta tänkte jag berätta lite mer om just oren/akne hud eftersom att det finns olika typer av akne/hudutslag.


Acne vulgaris kan drabba alla åldrar och är en vanlig akneform. Dom varierar från mildare till svårare hudutslag. Du känner igen detta genom att den består av vita och svarta pormaskar och infekterade finnar som blir mörkröda prickar på huden. Prickarna som finns under huden är infekterade och skall därför inte klämmas. Anledningen till akne kan bla vara hormoner, vissa produkter och ibland läkemedel.

Vita pormaskar uppkomer genom blockerade porer. När du får en blockering så kan det bli knölar som ibland är inflammerade. Man ska undvika att klämma på dessa då det kan innebära risk för infektion.

Svarta pormaskar är också blockerade porer med en svart prick i fast här är dom delvis blockerade. Dem svarta prickarna beror på att huden kommer i kontakt med syre.

Vuxenakne kommer när du är över 30. Oftast beror det på hormonell obalans i kroppen. Även Rosacea kan ge vuxenacne. Även läkemedel kan ge vuxenacne.

Akneärr är när det uppstår kraterlikanande gropar i huden som är en ärrbildning efter akne.

För att lindra akne ska du ha en bra hudvårdsrutin. Det kanske inte tar bort all akne men den blir i alla fall inte sämre om du använder rätt produkter. Idag används tyvärr allt för många uttorkade produkter för att bekämpa akne. Huden behöver inte alltid det, den kan ibland behöva fukt att det är den uttorkade effekten som gör att aknen blir värre.

  1. Använd en bra rengöring som är anpassad efter din hud
  2. Ansiktsvatten är A och O efter en rengöring då den hjälper huden att återställas efter tvätt samt att den stänger porer.
  3. Ibland kan faktiskt olja vara det rätta att smörja sig med!!!
  4. Peela huden ( ej vid inflammerad akne) någon gång i veckan för att få bort döda hudceller.
  5. smörj in med en skyddande ansiktscreme

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar