tisdag 2 april 2013

3 deodoranter


Jag har alltid vetat att deodoranter från vanlig butik innehåller aluminium och det känns ju inte särskilt bra att smeta på under armarna, speciellt inte när man ammar kan jag ju känna! I somras så försökte jag att vara helt utan deodorant. Det tog verkligen tid innan jag slutade svettas och innan lukten la sig något sånär. Men hur som haver, jag är en svett maja så jag behöver en deo för att känna mig fräsch. Här är tre stycken jag nu testat sedan i somras.

OBS! Jag har gjort en uppdatering av detta inlägg då jag fått veta att Aloe vera deon inte är att ha i Mitt badrumsskåp! Låter den stå kvar dock i inlägget men den uppnår tyvärr inte mina kriterier men den är i alla fall aluminium fri. Anledningen till detta är att den innehåller propylene glycol som första ingrediens som framställs ur propangas. Den används som lösningsmedel och utfyllnad och är största ingrediens i denna deo. Det kan ge sveda och värmekänsla vid hudkontakt. Man vet ännu inte om detta är giftigt för människor men om den appliceras på skadad hud så tar kroppen upp ämnet. Det är minst giftigt av alla alkoholer men är giftigt för svampar och bakterier. Den innehåller även triclosan.

 
Rosenserien deodorant: Är en deodorant med mild rosendoft. Den innehåller citronrester som ska skydda dig från dålig lukt. Den är fri från aluminiumklorid och alkohol. Passar alla hudtyper, även känslig hy. Jag vart inte imponerad tyvärr. Visst, jag fick inga utslag eller liknande men det dröjde inte länge förrän jag blev svettig och en illaluktande doft befann sig. Dessutom förstörde den ett vitt linne och en vit tröja då det blev gula fläckar av den. Nej tack, inte för mig! Sett att den nu kommit ut i nytt fodral och ny formula men vet inte hur pass den kan skilja sig från denna.

100 ml för 179:- hos Bodystore.se
Betyg: 1/5

Green love lime/citrongräs deodorant: Är en 100% ekologisk och mild deodorant som är unisex. Den doftar friskt och har en ganska fast konsistens som tyvärr ibland smular. Den tar bort lukt och absorberar även en del svett. Den innehåller kallpressade ekologiska och eteriska oljor. Doften känns väldigt fräsch, man bör vara försiktig när man stryker på den i armhålan, annars kan den smula något. Den här håller mig torr en vanlig dag som småbarnförälder med fläng hit och dit men mot kvällningen kan det vara över. Nåväl jag gillar den och är inne på min andra!

60 g för 195:- hos Loveko.se
Betyg: 4/5

Forever aloevera deo: Är ett fast genomskinligt deostick utan doft som även denna är fri från aluminiumklorid. Den är lätt att applicera och ger heller inga fläckar. Bra storlek och bra pris. Håller en helt vanlig dag utan problem. Räcker länge och känns mild.

92 g för 92:- hos Foreverliving.se
Betyg: 3,5/5


3 kommentarer:

Malin/BilboBlueEyes sa...

Tycker som du när det gäller Green Love och Rosenserien. Gillar inte alls Rosenserien, men gillar Green Love. Forever AloeVera skulle jag inte testa eftersom det inte är en naturlig deo med petroliumbaserad första ingrediens och syntetisk parfym.

Alexandra sa...

Hej malin. Den var inte vad jag trodde! Har uppdaterat inlägget nu och jag kommer inte fortsätta att använda alovera deon.

Malin/BilboBlueEyes sa...

Det är ju en riktig djungel det där med ingredienser. Sen är det ju extra förvirrande när många företag kallar sig naturliga fast det inte är det. Synd att det blev ett felköp. Det är ju olika hur petig hur man vill vara med ingredienser också. Men roligt att du hittade den från Green Love som du gillade bättre och dessutom var grönare.:-)

Skicka en kommentar